DIEFSTALBESCHERMING VAN FIETSEN EN E-BIKES: WAAR U OP MOET LETTEN

De fiets is een van de populairste vervoersmiddelen voor korte en middellange afstanden en is vooral populair geworden bij pendelaars in stedelijke gebieden. Het lijkt echter des te ingewikkelder om de milieuvriendelijke vervanging van auto's veilig te stellen. Als de fietsdief eenmaal korte tijd onopgemerkt is gebleven, is hij al in de volgende zijstraat verdwenen. In 2018 werden in Duitsland 353.000 fietsdiefstallen gemeld, waarvan 160.000 verzekerde fietsen. Het aantal niet-gemelde gevallen ligt veel hoger. Het hoge aantal diefstallen en de geprofessionaliseerde aanpak laten zien dat er niet alleen sprake is van kleine dieven. Daarom zijn er enkele tips die in acht moeten worden genomen bij het beveiligen van fietsen.

PREVENTIE IS DE BESTE BESCHERMING

Als je echt een fiets wilt stelen, lukt het je in de meeste gevallen wel. Maar er zijn eenvoudige maar waardevolle tips die de diefstal bemoeilijken. Door de langere tijd die nodig is en de kleine strategische verfijningen kan de fietsdiefstal worden voorkomen.

  • Verbinden in plaats van vergrendelen: Niets lijkt logischer dan de fiets te beveiligen met een slot. Maar er zijn grote verschillen. Het is altijd aan te raden om de fiets te vergrendelen aan het frame en de voor- en achterwielen aan een vast voorwerp. Zorg ervoor dat de fiets met slot er niet overheen kan worden getild.
  • Hoogte van het fietsslot: Bij het bevestigen van het slot is het ook aan te raden om ervoor te zorgen dat het slot vrij hoog is aangesloten, bijvoorbeeld op de dwarsbalk. Veel dieven gebruiken een boutenknipper en profiteren van hun eigen lichaamsgewicht bij het openbreken van het slot. Hoe dieper het slot, hoe groter de hefboomwerking.
  • Zet de accessoires vast: Demonteerbare onderdelen zoals wielen kunnen ook met het slot worden vastgezet. Voor accessoires zoals fietsverlichting,
  • Veiligheid in een groep: Als u meerdere fietsen heeft, is het handig als de fietsen ook met elkaar verbonden zijn. Dit verhoogt de inspanning die nodig is om de sloten te breken.
  • Transportveiligheid: Het is ook aan te raden om de fietsen aan te sluiten als u ze op de dakdrager of de aanhangeroppikhaak vervoert. Het wachten bij verkeerslichten of tijdens een korte toiletpauze op de snelweg heeft al tot enkele onaangename verrassingen geleid.
  • Geen gewoonterecht: Vooral bij het woon-werkverkeer of op school is het zinvol om steeds weer van parkeerplaats te veranderen. Zo komen dieven er niet snel achter wanneer en waar de fiets regelmatig enkele uren onbeheerd wordt achtergelaten.
  • Keuze van de locatie: Verlichte straten met druk openbaar verkeer bieden extra bescherming voor de fiets. De remmingsdrempel zakt in onopgemerkte en donkere zijstraten. In sommige steden zijn er al video bewaakte fietsgarages waar de fiets veilig geparkeerd kan worden. Let op de openingstijden, want dergelijke garages sluiten 's nachts, bijvoorbeeld op universiteiten.
  • Thuisvoordeel is geen bescherming: Het parkeren van de fiets in de achtertuin van uw vertrouwde omgeving lijkt op het eerste gezicht altijd vrij veilig. Maar ook de bekende buren hebben soms dubieuze bekenden en zelfs de postbode kan per ongeluk de deur open laten staan. Daarom: veilig is veilig - dus sluit hem thuis goed aan.
  • Het dilemma van het cijferslot: Hoeveel het ook uw geheugen in beslag neemt, u moet geen geboortejaren gebruiken voor de cijferslotjes. Een viercijferige cijferreeks die begint met 19 of 20 wordt heel snel gekraakt.
  • Uniekheid: In de meeste gevallen is het doel van fietsendiefstal de wederverkoop. Hoe karakteristieker de fiets, hoe moeilijker het is om deze door te verkopen op de rommelmarkt. Hier geldt "hou je ogen open" ook bij de aankoop van een tweedehandsfiets. Ook de fietskoopjes die je zelf hebt gekregen moeten worden gecontroleerd. Als een gestolen fiets wordt geïdentificeerd, moet de nieuwe fiets worden geretourneerd aan de oorspronkelijke eigenaar. De aankoopprijs wordt hoogstwaarschijnlijk niet terugbetaald door de illegale verkoper.

THE PAIN OF CHOOSING THE RIGHT BIKE LOCK

The motive of the thief is decisive for the influences the lock has to withstand. In the case of occasional offences, deterrence is usually sufficient, while targeted resale is often supported by tools such as bolt cutters and even jacks. The ADFC recommends that a lock should resist for at least 3 minutes.

  • U-locks: This type offers very high protection and is an efficient solution for locking the bicycle. Approximately 9 out of 10 attempted thefts can be prevented by using this type of lock. However, it is quite heavy and unwieldy to store.
  • Chain locks: Due to the movable perforated links, chaining to trees and various objects is possible without any problems. However, these locks are also up to 3 kg heavy.
  • Folding locks: Due to the mixture of robust material and sufficient flexibility they are a good alternative to the bulky locks. They are easy to store and can provide partial protection for several wheels.
  • Spiral locks: They are lightweight and very convenient to store and transport. The problem is the minimal protection they offer. Ideally they should be used as a complement to another lock.
  • Frame locks: These are used to block the rear wheel and are a kind of immobilizer. However, these locks can also be opened quickly and should only be used as a supplement.
  • Alternative methods: There are now a variety of solutions that complement, if not replace, traditional locks. Some trigger an acoustic signal to inform the surrounding area or even the owner. Others are connected to the smartphone. Also interesting are concepts of locks that emit a foul-smelling smell.

MAATREGELEN IN GEVAL VAN NOOD

Helaas kan de fiets, ondanks de voorzorgsmaatregelen, gestolen worden. Een opsporingspercentage van slechts 15,1% door de politie is geen goed vooruitzicht. Om de kans te vergroten dat de fiets wordt teruggevonden of dat er een vergoeding wordt betaald, zijn de volgende tips nuttig:

  • Codering van de fiets: Een gecodeerde persoonlijke code kan ertoe leiden dat de gestolen fiets wordt teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar als deze wordt gevonden. De nummering bestaat uit informatie over de plaats, de eigenaar, het adres en het jaartal en kan door de politie ook zonder databank worden geïdentificeerd. De codering kan worden gegraveerd of op het frame worden geplakt. De ADFC biedt een dergelijke codering aan voor ongeveer 15 €, waarbij er kortingen zijn voor leden. Meer informatie vindt u hier.
  • Ken de fietsfeiten: Als de gestolen fiets gelukkig weer opduikt, moet de eigenaar hem kunnen identificeren. Het framenummer, het merk en de bijzonderheden helpen daarbij. U kunt deze informatie vastleggen in een fietspaspoort, dat u kunt verkrijgen bij de fietsenhandelaar, de politie of de verzekeringsmaatschappij.
  • Verduidelijk de verzekeringsdekking: Fietsen en eBikes worden gedekt door de inboedelverzekering als ze worden gestolen uit een gesloten garage of een beveiligd object. Een bijkomende clausule breidt de inboedelverzekering uit tot diefstal op de openbare weg. Bij hoogwaardige fietsen met bijvoorbeeld een Pendix eDrive aandrijving is een fietsverzekering echter ook aan te raden, omdat de inboedelverzekering slechts maximaal 5% van de verzekerde inboedel voor een eBike buitenshuis dekt. Deze verzekeringen kunnen worden aangevuld met een ophaaldienst en een allround zorgeloos pakket. Een overzicht van de aanbieders van fietsverzekeringen vindt u hier.
  • Meld diefstal: Hoewel het percentage fietsdiefstaldieven laag is, is het de moeite waard om aangifte te doen bij de politie.

HOE ZET IK MIJN PENDIX FIETS VAST

Alle genoemde tips voor diefstalbeveiliging gelden zowel voor conventionele fietsen als voor eBikes. De Pendix eDrive biedt ook andere voordelen voor diefstalbeveiliging.

  • Langere verblijven: hier is het vooral aan te raden om de accu te verwijderen. De Pendix ePower kan eenvoudig worden verwijderd en met een kleine draaibeweging in uw zak worden gestopt. De nieuwe Pendix batterij weegt slechts 1,4 kg en is bijzonder licht en in het ideale handtasformaat.
  •  Leg hem even neer: Met een spiraalslot of vouwslot kan de batterij extra worden vastgezet op de fiets. Dit gebeurt met de uittrekbare clip onder de batterij, die stevig aan het frame kan worden bevestigd. De sloten Trelock FS460, Abus Bordo Big en M-Wave slotkabel zijn hiervoor bijzonder geschikt.
  • Batterijkluizen: Een nieuwe trend zijn de zogenaamde batterijkluizen, die bestaan uit een kunststof of metalen behuizing en worden gebruikt om de batterij op de fiets op te bergen.
  • Bedrog: Als u minder aandacht wilt trekken, kunt u ook gebruik maken van de bekende methode van misleiding. Een oude tas die over de batterij wordt getrokken of een versleten rubberen laars laat u zelden iets waardevols vermoeden. U moet echter niet worden geobserveerd tijdens het verstoppen.

HOE DE BATTERIJ AAN TE SLUITEN OP DE FIETS

Deze video laat zien hoe u de Pendix ePower eenvoudig kunt vergrendelen aan het frame van uw fiets.