Hier vindt u waardevolle informatie om uw weg naar het werk minder stressvol te maken.

STRESSVRIJ EN MEER LEVENSKWALITEIT - WOON-WERKVERKEER MET DE FIETS

Voor veel professionals is het het dagelijkse ochtendritueel op weg naar het werk: drukke straten, files, overvolle treinen en bussen. De meerderheid van de pendelaars neemt zelfs de permanente rijstress op zich, hoewel ze niet eens 10 kilometer naar hun werkplek hoeven af te leggen. Maar het dagelijkse verkeer is niet alleen vervelend, het kan op de lange termijn zelfs ziekte veroorzaken.

De wegen slibben dicht!

Steeds meer mensen pendelen naar hun werk. En de trend stijgt! Daarnaast is er binnenstedelijk woon-werkverkeer in grotere agglomeraties. De meerderheid van de pendelaars reist echter met de auto. Slechts een klein deel gebruikt het openbaar vervoer en nog minder de fiets. Wat deze drukte betekent in de straten, ervaren pendelaars elke dag: files en vertragingen. 

DAGELIJKS WOON-WERKVERKEER IS PURE STRESS...

Vroeg opstaan, met de auto of de trein naar het werk en 's avonds weer terug - dat is voor veel pendelaars het dagelijks leven. Dit kan voor heel wat spanning zorgen. De levenskwaliteit en zelfs de gezondheid kunnen eronder lijden, vooral over langere afstanden. Uit onderzoek is gebleken dat veel pendelaars zich gestresst voelen bij een dagelijkse rijtijd van 20 minuten per rit. De belasting neemt toe met de lengte en duur van de rit.

Stress wordt veroorzaakt door een gevoel van passiviteit en machteloosheid ten opzichte van externe omstandigheden die niet beïnvloedbaar zijn, zoals files of vertraagde treinen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen directe en indirecte stress in de stressfactoren van pendelaars.

Acute en directe stress wordt veroorzaakt door:

  • Verkeersstoringen zoals files en wegenwerken
  • Parking zoeken voor en na het werk
  • Vertragingen en annuleringen van openbaar vervoer
  • Hittestress in auto's, treinen en bussen op warme zomerdagen
  • Angst voor een verhoogd risico op verkoudheid in het openbaar vervoer tijdens de wintermaanden
  • Geluid en krapte in het openbaar vervoer of in de auto
  • Angst voor vertragingen op het werk
  • Gevoel van tijdverlies in auto's, treinen en bussen
  • Gebrek aan tijd voor familie, recreatie, sport en ontspanning

Indirecte belastingen, die steeds vaker voorkomen bij pendelaars:

  • Gebrek aan beweging en overgewicht
  • Hoge bloeddruk als gevolg van langdurige stress
  • Rugpijn door langdurig zitten
  • Hoofdpijn door slechte lucht
  • Gebrek aan slaap als gevolg van vroeg opstaan
  • Uitputting en slaapstoornissen als gevolg van voortdurende stress

Verschillende studies over de mentale en fysieke gezondheid van pendelaars hebben ook aangetoond dat de algemene arbeidstevredenheid afneemt en het absenteïsme toeneemt.

FIETSERS ZIJN TEVREDEN PENDELAARS...

Uit onderzoek blijkt dat fietsers de meest tevreden pendelaars zijn. Daar zijn een aantal redenen voor:

  • Meer zelfbeschikking: fietsers bewegen veel meer zelfbeschikkingsrecht dan auto- en treinpendelaars. Ze zijn niet overgeleverd aan de vertrektijden of vertragingen van het openbaar vervoer en rijden meestal gewoon langs de dagelijkse files.
  • Rijden met verstand: De reis naar het werk wordt niet gezien als tijdverlies, maar als een persoonlijke time-out en een gemakkelijke manier om fit te blijven door meer te bewegen.
  • Meer welzijn: Het is bewezen dat dagelijkse beweging in de frisse lucht gelukshormonen vrijmaakt - ongeacht het weer. De huid wordt voorzien van bloed en de zintuigen worden geprikkeld, waardoor u wakker en evenwichtig wordt.
  • Betere gezondheid: Fietsen is een optimale cardiovasculaire training. Vooral de oscillatie met elektrische aandrijving, omdat de pulsfrequentie op een optimaal niveau blijft. Lees hier meer.
  • Bespaar kosten en ontlast het milieu: woon-werkverkeer per fiets vermindert niet alleen de CO2-uitstoot, maar bespaart ook de kosten voor het dagelijkse woon-werkverkeer - voor reizen van 10 kilometer alleen al komt dit neer op ongeveer 600 euro per jaar aan brandstofkosten. Als u snel en eenvoudig een berekening wilt maken voor uw eigen manier van werken, kunt u de besparingscalculator op de ADFC-website gebruiken.

OVERSTAP NAAR FIETSEN

In Nederland reist ongeveer 25% van de werknemers dagelijks naar het werk. In Duitsland daarentegen is het met ongeveer 10 % nog niet eens half zo hoog als in Duitsland. Het zwaaien van de fiets is bijzonder geschikt voor kortere afstanden. Veel transferpassagiers melden dat het hen in het begin pas gekost heeft om de auto achter te laten en de fiets te nemen - vooral bij slecht weer. Maar na korte tijd konden ze zich niet langer voorstellen dat ze op een andere manier naar hun werk konden pendelen.

Onze tips voor de overstap naar de fiets:

  • Langzaam beginnen: De beste manier om te beginnen met je wisselgeld is om te beginnen met een vaste dag van de week en dan langzaam te stijgen als het goed werkt en leuk is.
  • De juiste uitrusting: De juiste basisuitrusting bestaat vooral uit fietstassen, zodat u uw boodschappen onderweg naar het werk kunt blijven doen zonder uw rug te belasten en uw rijgevoel te verminderen.
  • Maak het weerbestendig: Weerbestendige kleding voor regen-, wind- en koude dagen is ook een van de belangrijke basisprincipes, zodat kleine regenbuien of temperatuurdalingen het rijplezier niet verminderen.
  • Profiteer van subsidies en fiscale voordelen: Sinds enkele jaren zijn bedrijfsfietsen fiscaal aftrekbaar. In sommige steden zijn er ook subsidies voor de aankoop van fietsen. Hier, in het bijzonder met een nieuwe fiets, moet vooraf worden geïnformeerd, zodat de investering in een eBike kan worden verminderd.

EENVOUDIG SLINGEREN VAN DE WIELEN MET E-AANDRIJVING

Nog gemakkelijker is het dagelijks fietsen met ondersteunende e-drive. Hier zijn slechts een paar redenen waarom u met uw fiets zou moeten rijden:

Snellere en langere afstanden: Met de e-drive kunt u zonder problemen en moeite 25 km/u bereiken - dus ook langere afstanden kunt u met de fiets elke dag gemakkelijk afleggen.

Achterwind op hellingen: Als de werkroute ook hellingen kent, worden deze dankzij de elektrische aandrijving geen grote uitdaging. Met de E-steun kunt u bijna alleen rijden en dus zonder moeite elke berg nemen.

Lasvrij naar uw bestemming: Wat velen op weg naar het werk niet vrezen als ze met elektrische aandrijving rijden: zweterig aankomen. Het gemak waarmee u op de fiets kunt stappen, vermindert de noodzaak voor uw lichaam om af te koelen na het zweten - dit maakt het fietsen zowel in de zomer als in de winter een stuk aangenamer. Toch blijft rijden met elektrische aandrijving een perfecte cardiovasculaire training!

Je hoeft niet eens een nieuwe fiets te kopen om met elektrische aandrijving te kunnen pendelen, want met de Pendix eDrive kan bijna elk fietsmodel eenvoudig worden aangepast. Zo kun je je bestaande fiets gebruiken en er een eBike van maken. Er zijn maar weinig installatievereisten voor onze aandrijving. Afhankelijk van de afstand die u aflegt, kunt u kiezen tussen een kleine batterij (300Wh) of een grote batterij (500Wh). Onze configurator zal u vertellen welke van onze producten het beste bij u passen, want ook andere factoren spelen een rol in het assortiment van de Pendix eDrive.